Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo

De av er som följer min andra blogg (iamellen.blogg.se) har kanske hört om den här boken tidigare. Kanske. Här kommer i alla fall en recension av mig själv i egen hög person.

 


Det är så logiskt alla fattar utom du

Lisa Bjärbo

Utgiven på Rabén och Sjögren år 2011

 

Johan och Ester är absolut bästa kompisar. Always, forever. De har lekt i samma sandlåda sen förskoleåldern och nu, i gymnasiet i Växjö, sitter de bredvid varandra på vartevigaste en lektion.

Esters killideal är en snygg kille från estetetiska programmet. Någon som hoppar över gymnastiken för att det inte passar in i hans stil.

Johans tjejideal är Ester.

Det är ju ett litet problem. Ja, egentligen är det ganska stort. Inte för Ester kanske, hon anar ingenting, men för Johan. Han har fantiserat om att säga det till Ester på hundra miljoner olika sätt. Att säga ”Du, Ester, jag tror jag är kär i dig” känns inte direkt så attraktivt. Inget annat heller. Han har helt enkelt kommit fram till en slutsats, bästa sättet är att inte säga något alls.

 

Tyvärr så finns det ju gånger då man säger saker man inte tänkt säga. Tillfällen då orden bara rusar ut som Usain Bolt på ett hundrameterslopp. Med tjuvstart och allt.

 

Jag fullkomligt totalälskar den här boken. Jag älskade den genast jag såg den i bokhyllan. En bok vars titel är en textrad ur en av världens tjugo bästa låtar (Någon Gång Måste Du Bli Själv av Säkert) måste man ju bara älska.

Egentligen är boken helt patetisk och förutsägbar. Helt och hållet uppbyggd efter en färdig disposition, speciellt gjord för kärleksromaner för tonåringar. Ändå gör författaren Lisa Bjärbo det alldeles otroligt bra. Personligheterna och handlingen är gripande, texten flyter på bra med ett relativt lättläst och helt felfritt språk och jag kan inte lägga ifrån mig den. Det känns i hela kroppen hur hemskt det måste vara för Johan när en klasskamrat plötsligt skriker ut en massa saker om honom mitt under gymnastiklektionen och hur underbart det är för Ester när den perfekta estetkillen Adam äntligen lägger märke till henne.

 

Det här är min absoluta favoritbok och jag undrar bara en sak. Får man gifta sig med böcker?

 

//Ellen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0