Hej Vacker av Ann-Helen Laestadius


Titel: Hej Vacker
Författare: Ann-Helen Laestadius
Genre: Ungdomsbok
Betyg: 6/10


Anna-Sara är same. Var same snarare. Hon blev mobbad som barn och flyttade till Stockholm. Hon lämnade språket och kulturen bakom sig.
Agnes är Anna-Saras dotter. Hon skulle vilja vara same och läser febrilt samiska för att kunna känna att hon hör hemma med samerna i hennes mammas hemby, Soppero. Sex veckor av sommaren ska hon vara där. Med sin samiska kille Henrik som hon efter säkert en miljon textmeddelanden äntligen får träffa. Men Henriks mamma anser att hon inte är rätt. Henrik ska ha en sametjej, en som kan bli renskötare som han, inte en halvsame från Solna.

En bok om att hitta sin identitet och få andra att godkänna den. Om att känna att man inte hör hemma någonstans, att man är lite annorlunda än alla andra.

Jag hade jättehöga förväntningar efter att ha läst den första boken i serien, Sms från Soppero, och jag måste medge att jag blev besviken. Det var som om författaren bara hade radat upp bokstäver på rad, utan att lägga ner desto mera kärlek i det. Ändå skulle jag vilja säga att den var läsvärd. Långt ifrån den bästa bok jag läst men ändå tillräckligt bra för att jag ska vilja läsa den tredje delen Ingen annan är som du.

//Ellen

Kommentarer
Postat av: Pappa

Pro blogg!

2011-05-28 @ 10:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0