Min typ brorsa av Johanna Lindbäck


Min Typ Brorsa

Johanna Lindbäck

Genre: Ungdomsroman

Betyg: 7/10

Utgiven på Tiden 2008 och 2009, på Rabén & Sjögren år 2010 och 2011.

 

Nina går i nian och har planerat att fira nyår med sina kompisar. Käka pizza, hänga på stan, kanske gå till en kompis. Inte långt innan nyår berättar hennes mamma om sina planer. Mamma har internetdejtat och tydligen träffat en ganska schyst kille. Tomas, sjukskötare, bor i Luleå. ”Dessutom har han två pojkar i din ålder”. Nu ska mamma åka till Luleå och fira nyår med honom. Och tydligen vill hon släpa med Nina också. Nina är envis. Hon vägrar. Men tydligen är det ett släktdrag, mamma är ännu envisare, Nina ska med.

Nina åker med och blir plötsligt vegetarian, för att ställa till med trubbel. Men hon förvånas av att de inte var så hemska.

 

De flyttar ihop till hösten. Därmed allt trubbel med att börja nya skolor, få ny familj. Hur gör man när man plötsligt inte är två eller tre utan plötsligt fem. Och hur beter man sig mot låtsassyskon? Speciellt när de är relativt schysta utan större fel och brister.

 

Den här boken är bra. Jag har svårt att sätta fingret på exakt vad som är bra, det är mer så där att man läser boken och när den är slut känner man att den var jättebra, den borde jag läsa på nytt. När någon sen frågar och undrar vad den handlar om så vet man inte. ”Egentligen handlade den väl inte om nåt speciellt”. Men den var bra skriven och en bra handling och jag rekommenderar den verkligen.  Enda minuset var att baksidan var väldigt svårförståelig. En mycket bra sak var däremot att boken börjar med slutet. Samma händelse som boken börjar med beskrivs i slutet av boken mer detaljerat. Det var väldigt bra enligt mig!

//Ellen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0